follow me on Twitter

    Tuesday, April 3, 2007

    Logik Dan Rasional Afundi...?????

    Sekali lagi proses pemberian lagu melalui proses yang sama.Kita dapat lihat di diari AF5 semalam.Semasa melihat diari tersebut,Leo perasan melihat kelibat SM (sultanmuzaffar) di belakang pentas AF.Adakah SM salah seorang daripada Production Crew AF?????.Patut lah semua info yang diberikan tepat dan selalu terkini berkenaan dengan AF.

    Hari ini Leo ingin mengulas berkenaan dengan sistem undian sms yang semakin lama semakin teruk.Leo merasakan berlakunya ketidakadilan dalam sistem ini.Ini disebabkan oleh setiap individu boleh membuat undian lebih daripada sekali.Kewujudan AFUNDI SAKAN pada kali ini pula membuatkan para pengundi boleh menghantar undian secara pukal dengan lebih cepat.Bagi Leo ini adalah salah satu strategi astro meningkatkan lagi jumlah undian setelah berlakunya penurunan jumlah undi sejak AF3 lagi.

    Mengapa saya katakan sistem ini tidak adil.Mari kita ulas.....Jika kita lihat dalam sistem pilihanraya di negara kita,setiap warganegara melaysia yang berumur 21 tahun ke atas diwajibkan mengundi untuk memilih wakil rakyat masing-masing.Setiap pengundi pula hanya boleh mengundi sekali sahaja dalam satu masa.Ini dinamakan keadilan.Satu undi untuk satu suara rakyat.Berbanding dengan sistem SMS AF,setiap pengundi boleh mengundi lebih daripada satu undi.Kita buat contoh, Jika ada 2 orang pelajar X dan pelajar Y dalam AF dan kedua-dua pelajar ini mempunyai jumlah penyokong seperti di bawah :-

    Pelajar X = 10 orang peyokong
    Pelajar Y = 8 orang penyokong

    Melihat kepada contoh di atas, jelas sekali Pelajar X adalah pilihan pengundi dan Pelajar X adalah juara dalam AF (sebagai contoh).Akan tetapi jika setiap seorang penyokong Pelajar Y memiliki 3 kertas undi (sms), siapakah yang bergelar pemenang??? tentu sekali pelajar Y.Inikah yang dinamakan keadilan???? U decide...!!!!! Ini bukan lagi pilihan peminat di luar sana tetapi sesiapa yang memiliki sumber kewangan yang kuat, pasti dia menang.Bagaimana pula dengan pelajar yang berbakat dan mempunyai penyokong yang tidak kuat sumber kewangannya???? Adil ker macam nie....Di sini kita melihat AF bukan lagi satu pencarian bakat atas pilihan rakyat tetapi BIZNES beb!!!!!!!!!.....

    4 musim sudah berlalu....Adakah kita sedar dengan permainan ini?????? Apakah Rasional setiap pengundi boleh menhantarkan lebih daripada satu undian????

    2 Comments:

    Anonymous Anonymous said...

    yaps .. SM merupakan salah satu crew af .. sejak af4 lagi ;)

    April 3, 2007 at 9:28 AM  
    Blogger F!oNa said...

    aku pun naik sangsi nie..
    af sepatutnya pencarian bakat bukan pengaut keuntungan.. mo kikis duit rakyat kha? tiak tau la kalau sumua pun keBUTAaa nie... la la la

    kesian o.. tiak adil langsung !!!

    April 3, 2007 at 3:44 PM  

    Post a Comment

    << Home

    [....DISCLAIMER....]

    ............................

    All content of this blog site is the personal opinions of the owners as Malaysia is a free country for it's citizen to speak up in any kind of issues .

    Your comment words are your own, but you agree that I have the right to delete or edit as I feel appropriate or necessary.You are not prohibited of any distribution to the contents from this blog and you may not use this blog as a prove in any kind of situation including in the law court .

    [....Buli Ba Kalau Kau!!!!....]

    ............................

    BBKK

    BBKK New Product is Out!!!!!

    Visit www.borneoutara.com Now!!!!!!!

    BBKK

    ............................

    Image Hosting

    The Writer

    LeoFantasia a.k.a LEO

    PutraJaya <-> KL <-> Keningau

    Music,Movies,Video Games,Computer,Eat are my Life....

    A Guy Who Will Bring Trouble To Your Life...Dare o Be A Friend???

    ................................

    ..........................

    ..............
    Google